Митрополит Іларіон (Іван Огієнко) у своїй історико-релігійній монографії «Дохристиянські вірування українського народу» пише: «Усе життя первісної людини було наповнене різними обрядами культу та найрізнішими повір’ями. Від самого народження аж до смерті людина жила в обрядах, то в своїх домашніх, то в обрядах публічних чи святах. Добрі божества допомагали їй, але було багато й такого, від чого треба було боронитися. І так в умилостивленні богів добрих і в убезпеченні себе від злого, проходило все життя людини. І всі її звичайний обряди та повір'я випливали з своєї віри, як висновок».
Цю ж думку продовжує сучасний етнограф, філософ і поет Микола Ткач у своєму дослідженні «Дерево роду, (виданому 1995 р. МПП «Анфас»): «Отже, звичай є непорушним законом життя роду (народу). Він покликаний, відповідно до родової особливості, формувати та оберігати людину від порушення ладу як у ній самій, суспільстві людей, так і в довкіллі... Наші предки свято вірили, oо саме від обрядового дійства багато в чому залежить життя їх самих, їхніх дітей, внуків і правнуків. Проведення обрядової дії не може бути довільним, воно має відповідати певним часовим змінам: у природі, суспільстві, житті роду та окремої людини. Так, скажімо, календарні обряди проводяться в періоди що пов’язані з астрономічними змінами в річному русі Землі й Сонця, змінами квадр місяця, впливом інших планет і сузір’їв. Родинні обряди проводяться в час вікових чи соціальних змін в житті окремої людини, сім’ї, роду (народу). Всі ці обставини зумовлюють те, що обряд з одного боку інсценізує минуле, а з іншого – програмує майбутнє. І, таким чином, сполучає в собі триєдине буття: світ пращурів, світ сучасників і світ нащадків. Він є ніби перехідним місточком, по якому земне переходить в небесне, а небесне відлунює в земному житті».
І, нарешті, етнограф Галина Лозко у своїй книзі «Українське язичництво». – К.: Український центр духовної культури, 1994, стверджує: «Сьогодні нове – це добре забуте старе. Не дивно, що ми все частіше перечитуємо, переосмислюємо нашу історію, звертаємось до пам’ яток нашого минулого, щоб збагнути, що ми втратили і чим збагатилися за останнє тисячоліття. Ми з подивом відкриваємо для себе глибинні традиції наших предків, їхню природжену мудрість, гармонію єднання з космосом, яку ми майже втратили».
Тож чи не час повертатися до рідних святинь?
Не маючи чим замінити культуру давніх богів, християнство створювало легенди про святих мучеників і пристосовувало їх до свят рідної віри. Святі стали вважатися покровителями різних ремесел, захисниками проти стихійного лиха тощо. Обрядова практика рідної віри не зникла з прийняттям християнства ні серед народних мас, ні серед освіченого князівсько-боярського середовища. Загальновизнано, що Русь перед християнізацією була державою з глибокою культурною традицією.
Похід дівчат у луг чи гай по калину
До прекрасних давньоукраїнських, тепер, на жаль, забутих передвесільних звичаїв належить похід дівчат по калину, що проводився між Першою і Другою Пречистими, а саме – з кінця серпня до 20-х чисел вересня, тобто напередодні теж втраченого свята Рода-Рожаниць.
…Святково одягнені дівчата, у вінках, збиралися гуртами, і йшли по калину на луг чи у ліс. Цей похід був дуже урочистий і веселий, супроводжувався співами, іграми, хороводами – туди й назад. З дівчатами йшли також діти-підлітки 9-14 років – як хлопчики, так і дівчатка.
Прийшовши на луг чи до лісу, дівчата знаходили перший кущ калини-«первака», співали та водили навколо нього хороводи, проводили ігри. Потім сідали навколо куша і всі разом полуднували. А набирали з собою дівчата чимало смачної святочної їжі, якою пригощали й дітей, що були з ними. За їжею та під час ігор лунали жарти, загадки та співи любовного змісту із загадуванням імен своїх хлопців. До цього часу калини ніхто не ламав. Закінчивши частування, дівчата з усіх боків «нападали» на цей кущ. Кожна дівчина з першої зламаної гілки брала дві ягідки в рот, промовляючи чарівні слова про кохання та свого обранця.
Обламавши перший кущ, водили хороводи зі співами та з пучками калини в руках, підіймаючи їх догори, опускаючи донизу, прикладали до обличчя, перекладали з однієї руки в іншу. Знову жартували, знову проводили веселі забави, фарбували одна одну ягодами. По закінченні тут же вплітали гілочки калини в свої вінки, оздоблювали нею коси. Додому поверталися у веселому настрої, з піснями і хороводами.
Під вечір хлопці виходили зустрічати дівчат. Вони робили засідку і, коли дівчата підходили, вискакували з неї, намагалися відняти пучки калини, фарбували дівчат ягодами, а дівчата – хлопців. У село входили гучною юрбою, усі нафарбовані, наче загримовані. Інколи й парубочі сорочки були червоними. Всі потішалися з цієї забави.
Кожну дівчину з калиною вдома зустрічала мати – на своєму подвір’ї чи у воротях, брала з її рук китицю й примовляла: «Будь, доню, і ти червоною та здоровою калиною, незайманою та чистою до вінця! А ти, калино, будь гожою на коровай, гільце, квітки весільні та хрестинні, на здоров’я людям, на добро нашому двору...».
Цим звичаєм дівчата символічно «повідомляли» про своє повноліття, готовність до шлюбу. Калина - уособлення жіночої плідності. Присутність дітей ритуально необхідна як продовження роду, а гостинці дітям (бублики, горішки, цукерки, яблука) – дівоча пожертва богиням Рожаницям.
Свято Роду-Рожаниць
І на небі, й на землі
Та й гарная вість,
Що в нашої Марусечки
Та синок єсть.
Ой спасибі тому ковалю,
Що сковав дитину,
Під сію годину.
І ковав, і хотів,
І куючи, не впотів.
І ніжками не тупав
І в рученьки не хукав,
І добро, і тепло
Добувати було.
Серед багатьох осінніх свят виділяються суто жіночі, так звані «осенини» або «осінки». Пізніше вони тісно переплелися з християнськими, якими церква вшановувала святих жінок-великомучениць, найперше Богородицю – на Другу Пречисту і Покрову. Наприклад, св. Варвара – покровителька теслярів, мулярів, ремісників та захисниця заміжніх жінок, св.Катерина– оберігає дівочу чистоту ( раніше цього дня відзначали Свято Дівочої Долі).
Ще в дохристиянські часи, в останню п’ятницю жовтня, проводили День Мокоші– покровительки здоров’я родини, жіночого рукоділля, цілительки, берегині домашнього вогнища. Приносять їй у жертву прядиво, полотно, а наступного дня починають великі роботи (ткання, вишивання, пошиття одягу тощо). У п ‘ятницю взагалі забороняється працювати голкою та ножицями, веретеном, бо в цей день, за повір’ям, душі покійних родичів відвідують свій рід, але пряля їх не бачить (за Г.Лозко). У цей день християнська церква вшановує св.Параскеву, і свято на її честь називається Параскеви-П’ятниці.
В прадавній українській культурі особа жінки домінує над чоловіком. Вона – охоронець родинного вогнища, мати і вихователька дітей. Вона продовжує рід людський, формує духовний світ майбутнього покоління.
Образ жінки стоїть у центрі весняно-літньої й осінньої календарної обрядовості, народної поезії та фольклору. Чи не тому дослідники налічують кілька мільйонів народних пісень різних жанрів, почесне місце у яких займає мати, жінка-трудівниця, її клопоти і турботи (за Є.Товстухою).
Чи не найцікавішим у осінньому календарі жіночих свят є день Рода-Рожаниць, що християнською церквою відзначається 21 вересня, на Другу Пречисту. За ст.ст. 8 і 9 вересня наші пращури проводили свято Рода – духу предків, покровителів родини, хати, родоначальника життя. Його супроводжували жіночі божества Рожаниці – мати й дочка, які були поєднані з зірками. Вважалося, що кожна людина при народженні отримує свою зірку, що згасає, коли та помирає.
«Рожаниця оберігала вагітну від злого слова, лихого ока, злих духів як вдень, так і вночі, додавала змореній майбутній матері сил, терпіння, душевної рівноваги і снаги, щоб народити здорову, доношену дитину. Це божество пильнувало також здоров’я і душу породіллі, її родини, оселі. Отже, глибока повага до своїх пращурів, батьків, особливо матері, була закладена в матрицях спадковості наших далеких предків ще за сивої-сивої давнини» – пише лікар-терапевт Євген Товстуха у своїй книзі: Українська народна медицина.– К.: Рось, 1994).
Митрополит Іларіон у своєму, згаданому вище творі, відзначає:
«Рожаниці – це богині людської долі, як грецькі Мойри чи латинські Парки, це феї, що появляються при народженні дітей. У нас Рожаниці святкували на Собор Богородиці. (Отже, змішували ці два свята – язичницьке і християнське). Справляли це свято так,що справляли трапезу з «крупичного хліба, сира й добровонного вина», пили, їли і співали Тропаря Різдва Богородиці».
Свята на честь Рода і Рожаниць відзначалися навіть у ранніх християнських храмах, куди люди приносили жертовні страви у вигляді хліба, меду, каші (куті). Так, у Софії Київській, у перші роки її існування, збиралися язичники на свої стародавні свята. Пізніше це стурбувало священиків, і відправи суворо заборонялися.
Найдавніші зображення Рода і Рожаниць знаходять археологи: це невеличкі скульптурки у вигляді пари (як близнюки), що вважалося ознакою найвищої святості і плодючості –їх, вірогідно, мала кожне подружжя.
У нашого народу є багаті традиції, по’язані з народженням дитини. Поява на світ нового члена сім’ї споконвіку для всієї родини є великою подією і відповідно супроводжувалася різноманітними обрядами. Їх хранителькою була народна акушерка – баба-повитуха (баба-бранка, баба-пупорізка), яка не лише допомогала породіллі, а й виконувала різноманітні функції ритуального характеру. Ще за часів Трипільської культури ці жінки вважалися жрицями язичницького культу, тобто посередницями між людьми і міфічними істотами-Рожаницями, а пізніше – між родиною і церквою. Вони полегшували пологи, допомагали новонародженим, вводили дитину в рід, навчали молодих батьків, як доглядати маля.
І сьогодні родильні звичаї, об’єднані у кількаденний обряд, що супроводжуються прекрасними піснями, зберігають давні традиції, і так само, які в усі часи, вводять дитину в життя, в родину, прилучають до своєї сім’ї. Недарма і в пісні співається: «Да нема древа ряснішого над калину. Да нема роду ріднішого над дитину».
В одному з фольклорних вечорів, що проводилися у 90-х роках мин.стол. у Київському міському будинку вчителя, брала участь справжня баба-повитуха Ганна Филимонівна Коваль – керівник фольклорно-етнографічного гурту «Брикса» села Бохоники Вінницького району Вінницької області. У програмі «Щоб було дитя вродливе, щоб було дитя щасливе» були відтворені обрядові дійства: Родини. Хрестини.Похрестини. Потретини, що й дотепер частково збереглися на Поділлі.
... Вийшла на сцену маленька, сива жіночка в українському вбранні, яка прийняла на свої натруджені руки на той час більше як 200 немовлят. Бігли до Ганни Филимонівни і з навколишніх сіл, клали хлібину на рушник (коли хотіли, щоб народився хлопчик), чи на хустку, коли чекали на донечку. Можна сказати, півсела навчилося у цієї справжньої Берегині роду людського давнім народним звичаям: і як очищати породіллю, і що при цьому примовляти, і яких пісень колискових співати…
Скільки народної мудрості було в тих наставляннях та наученнях: при вагітній не можна лихословити та сваритися; вагітну жінку слід всіляко оберігати. Якщо жінка, яка чекає дитину, щось просить, ні в якому разі їй не можна відмовити, інакше миші погризуть збіжжя; красти – боронь, Боже, – у дитини буде родима пляма у вигляді того, що взяла без дозволу. Шість тижнів не виходити нікуди, дитини не показувати, щоб ніхто не зурочив. А якщо й виходити, то шпильку свячену слід носити від пристріту. Та не згубити сповивача, стрічки, мотузки–того,чим зав’язували дитину, бо на весь вік можна залишитися одинокою.Отакі мудрі життєві настанови почули присутні того незабутнього вечора.
Родини. Хрестини. Похрестини. Потретини
Багато цікавих звичаїв нагадали того незабутнього вечора, любовно організованого Всеукраїнським товариством «Просвіта» ім. Т.Шевченка, Українським державним центром культурних ініціатив з допомогою Вінницького обласного управління культури (консультант – кандидат історичних наук Світлана Творун). Було показано, як проводяться перші обрядові відвідини молодої матері. Молодиці приносять дарунки: бублики, печене м’ясо, яйця, варені яблука. Як зайшли, говорять:«Помогай, Бог! Як вас тут Бог милує? Чи живі, здорові?» Породілля відповідає: «Тільки осталися живі, жиру нема. «Нехай вже на синах та на дочках виростає жир. На тобі гостинця та закладай бочки, де були сини й дочки». Гостей запрошують сідати, пригощають, після чого вони розходяться .А ще співають:
Молодій мамі кинемо по таляру.
Хай росте дитя родині
На честь і славу.
Хрестини раніше намагалися зробити у день народження, оскільки, за звичаєм, до цього матері не можна годувати дитину Крижмо, у яке загортають немовля, має бути чистеньке, біленьке, «тільки не з квіточками, бо буде лице цяточками». Головними дійовими особами обряду є кум і кума (або кілька кумів). Якщо якась пара – неодружені парубок і дівка, їм дарували по два калачі і дві квітки, щоб швидше були в парі. Баба-повитуха, викупавши дитину, сповиває її і кладе туди шматочок хліба, сіль, вугілля, глину з печі – печину, та залізну невелику річ. При цьому навчає куму робити те саме, і коли хтось із поганим оком на дорозі зустрічається, слід приказувати: «Сіль тобі в очі, печина тобі в зуби, залізяка на груди!». На покуті баба стелить кожух і кладе на нього дитину. Кума в цей час бере зі столу цілушку від хліба, кладе в пазуху і ніби до себе говорить: «Щоб на все добре було». Після цього кожух з дитиною кладуть на вишиту подушку і з чотирьох кінців батьки і куми піднімають його, тричі приказуючи: «На щастя, на здоpов’я, на многії літа!». Нарешті баба передає дитину кумові, говорячи (тричі): «Даю вам народжене, принесіть хрещене». Далі кум віддає дитину кумі (якщо хлопчик, то на порозі, якщо дівчинка – через гребінь). І несуть її так само – відповідно до статі, ступаючи з правої ноги. Прийшовши з церкви, гості несуть багато їжі й подарунків. Обов’язково приносять хліб. Вшановують дитину, батьків, бабу-повитуху:
Ой ми вчора на родинах були,
А сьогодні на хрестини прийшли.
А ми прийшли з божого дому,
Принесли дитину додому.
Дитина хрещена
Через куми принесена.
Баба, в свою чергу, кожному з присутніх дарує «квітку» (букетик з колосків жита, квітів, калини, барвінку), щоб дитині життя було здоровим, щасливим, гарним і з рідною землею пов’язаним, ні в чому щоб вона не мала потреби, як той, хто завжди має хліб. Здійснюючи ритуал, баба приказує: «Даю вам «квітку», щоб добре жилося, щоб наша дитина була велична, як квітка на хрестинах; скільки квіточок, щоб стільки було діточок». «Квітку» з хрестин кожний обов’язково мав принести додому.
Панове-гості, та собі погадайте,
За квітки хоч по грошу кидайте...
На тарілочку кидали золоті та мідні гроші (а на вечорі в Будинку вчителя – паперові), приймаючи ще й калача. А наступного дня, на похрестинах, везли бабу в шинок «віяти» її гроші: мідяки, на горілочку, золоті – на закусочку. Про це також є пісня:
Запрягайте, запрягайте
Да шістнадцять пар волів,
Да повезем бабусеньку у пиво...
Третього дня – на потретини – гуляли за рахунок кума, який усіх частував горілкою, «щоб не били дитини на вулиці» і «щоб у неї не кидали каміння»...
Да чотирнадцять пар волів,
Да повезем пана-кума у пиво.
Запрягайте да дванадцять пар волів,
Да повезем пані-куму у пиво...
У творчій спадщині видатного вченого-етнографа Павла Чубинського є цікавий опис родильних і хрестильних звичаїв..Вони включені у збірку йоґо праць під назвою «Мудрість віків».– К.: Мистецтво, 1995.– Книги 1 і 2.
Обряд «зливок» здійснюється або на другий день «хрестин», разом з похрестинами, або ж похрести-ни на другий, а зливки на третій день. Обидві ці святкові дії, поєднані разом, проюдяться таким чином: вранці баба приносить непочатої води (такої, котрої ніхто не пив і не брав), кладе в ночви «навхрест» (тобто хрестоподібно) калини, гвоздики, вівса, любистку, рути, барвінку і взагалі всілякого «зілля», ставить посеред хати, і породілля зливає бабі воду на руки над ночвами, приказуючи: «Ти, мені, бабусю, очищала душу, а я тобі очищаю руки». Баба відповідає: «Нехай тобі, онучко, Бог простить гріхи». Зливання повторюється три рази. Потім породілля б’є три поклони: «Прости мене, Господи, і ви, старі люди». – «Нехай тебе Бог прощає». Тоді породілля дає бабі сім пирогів і намітку (цей подарунок називається «пупець»). З корита воду зливають у горшик, і якщо дитина хворіє «жовтяницею» (жовтухою), то з цієї води роблять для нього купіль.
Є деякі відмінності у проведенні «зливок» у різних місцевостях. Трохи інакше його показувала і Ганна Филимонівна. Схожий на подільський варіант записав в одному з сіл Чернігівщини етнограф і фольклорист Опанас Маркович:«... положать Да баба візьме, породіллю поставить долі, да із того горшка да і ллє їй воду ту, що із вербою, на руки, то вона й помиє; да тогді так, у праву руку й наллє води, – то вона і пустить так – по ліктю, а другу руку піддержує так, щоб бігла вода; да тую воду, що біжить по руці, да вже у рот хапа та й п ‘є ту воду. І на другу руку так же. Аж тричі пускає воду на обидві руки. А тогді дасть породіллі тую воду; то породілля вже бабі ллє на руки, а баба миє; да й баба так само пускає воду по руках, да їй (породіллі) дає воду ту пити із рук. Тогді вже баба візьме да горщик поставить з водою, ту воду поставить. Як хлопчик, то породілля правою ногою на сокирі стоятиме, а як - дівчина, дак на гребені да голку додолу» («Фольклорні записи Марка Вовчка та Опанаса Марковича». – К.: Наукова думка, 1983).
Народилася дитина. Засвітилася нова зоря. Свято не тільки для батьків, а й для всієї родини, роду і народу.
Піклуючись про духовне відродження, не слід забувати про головне – відродження генофонду нації, адже в Україні статистичні дані народжуваності свідчать не на користь держави.Отже, насамперед, варто приділити увагу родині та родинному вихованню. Бо сім’я – це святиня людського духу, заповіт і заповідник народних чеснот, вихователька поколінь,що підростають..
Сьогодні, у часи економічної, політичної і духовної кризи, люди, втомившись від всіляких негараздів, усе більше починають повертатися до народних витоків, до неписаних законів народної педагогіки, вивіреної тисячолітнім досвідом наших предків, до відновлення традицій української родинно-побутової культури, втраченої останнім часом.
І хочеться вклонитися тим жінкам-трудівницям, які зуміли зберегти багатство творчої душі народу – багатоголосну пісню, розкішні вишивки, обрядові дійства, звичаєву мудрість – все, що залишили нам у спадок минулі покоління.
У полі калина,
У полі червона
Хорошенько цвіте.
Ой, роду наш красний,
Роду наш прекрасний!
Не цураймося,
Признаваймося –
Небагацько нас є.
Ольга РУТКОВСЬКА.
З книги «Забуте і воскресле». Т. І, Київ, 2007. –с. 70-78.